پیوندها
صفحه اصلی > آرشیوها > آرشیو یادداشت ها 
اخبار > به‌دنبال ارتقای قدرت رقابت‌پذیری


  چاپ        ارسال به دوست

نگاهی به کارکرد فن بازار صنعت گیاهان دارویی

به‌دنبال ارتقای قدرت رقابت‌پذیری

مهندس علی ابراهیمی ورکیانی*

قال علی (ع): العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ
کار بدون شناخت و تخصص، گمراهی است.

برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی یکی از راهکارهایی است که در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی به کار گرفته شده است تا بتوانیم فناوری را با گیاهان دارویی همراه کنیم و شاهد رشد و شکوفایی این بخش باشیم.
در این جشنواره و نمایشگاه طیف بسیار وسیعی از شخصیت های حقیقی و حقوقی حضور می یابند؛ مخاطبان اصلی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران به صورت عام مردم و به طور خاص شرکتها، مؤسسه های خصوصی و دولتی دانشبنیان، پژوهشگران، صاحبان صنایع، کارآفرینان و سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در این حوزه هستند.
همچنین در جشنواره گیاهان دارویی پزشکان، تولیدکنندگان فرآورده های گیاهی و دارویی، مخترعان و فناوران مرتبط با جشنواره، دانشجویان و سایر متخصصان علاقه مند به استفاده از گیاهان دارویی، داروهای گیاهی، فرآورده های طبیعی و ارتقای فرهنگ جامعه در مورد گیاه درمانی، روش های علمی طب سنتی و طب مکمل ارائه شده در بازار حضور می یابند.
از دیگر شرکت کنندگان در این مراسم، شرکت های خصوصی دارای فناوری یا توانمندی های فناورانه در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، نمایندگان مؤسسه ها، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی دولتی و غیر دولتی، پردیس ها، دانشکده ها، پژوهشکده ها و آموزشکده های کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی دولتی و غیر دولتی، نخبگان عضو بنیاد ملی نخبگان کشور، شرکت های دانش بنیان تعدادی از گروه های شرکت کننده در این جشنواره و نمایشگاه ملی هستند.
همه دست اندرکاران و فعالان عرصه گیاهان دارویی در این جشنواره و نمایشگاه گردهم می آیند تا دانش، ایده ها و فناوری های جدید را به اشتراک بگذارند. شرکت کنندگان در پی صنعتی شدن فرآورده های خود هستند تا راه های جدیدی در زمینه گسترش استفاده و صادرات گیاهان دارویی پیش رو قرار گیرد.
حضور شرکت های دانش بنیان یکی از راهکارهایی است که برای هر چه مؤثرتربودن جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است. این شرکت ها می توانند امکان ارتباط دانش آموختگان، دانشگاه ها و تولیدکنندگان و صنعتگران را به شکل مناسبی برقرار سازند.
یکی از بخش های بسیار مهم در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآوردههای طبیعی و طب سنتی، برگزاری کارگاه های آموزشی و نشستهای تخصصی است تا زمینه های مختلف این جشنواره متبلور شود.
برای ارائه کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی، کارگروه توسعه فناوری و کارآفرینی ستاد چندین جلسه تخصصی را در زمینه تعیین سخنران ها، عناوین و موضوع های قابل ارائه در جشنواره برگزار کرده است. از جمله:
• آشنایی با بازارهای هدف گیاهان دارویی در سطح ملی و بین المللی
• چالش های پیش رو در صنعت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی
• انواع روش های انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری های مشترک
• نقش فناوری های نوین در کشت و اصلاح گیاهان دارویی در راستای اقتصاد مقاومتی
• استراتژی و اصول بازاریابی برای محصولات سالم و ارگانیک (ایجاد شبکه های ملی تولید و توزیع)
• اصلاح سبک زندگی بر اساس اصول شش گانه طب سنتی ایران و...

از دیگر اهداف این کارگروه:
• اعمال مدیریت صحیح و بکار گیری دانش روز
• استفاده از فناوری های نوین
• توسعه متوازن زنجیره علم تا ثروت
• کارآفرینی و ایجاد فرصت های جدید شغلی
• توجه به الگوی کشت و کاهش هزینه های تولید
• برنامه ریزی برای مشارکت در ارتقای سهم ایران در بازارهای جهانی از طریق تقویت بنیان اقتصادی و تجاری شرکت های دانش بنیان
• ارتقای قدرت رقابت پذیری در بازارهای ملی و بین المللی
• تجاری سازی فناوری های ایجادشده در حوزه گیاهان دارویی
• توسعه هماهنگ و پویای بخش های تحقیق و توسعه و...

بر اساس آینده پژوهی و آیندهنگاری ها و برنامه ریزی های به عمل آمده در کارگروه توسعه فناوری و کارآفرینی، در زنجیره ارزش گیاهان دارویی و طب سنتی 6 حوزه تخصصی در نظر گرفته شده است. مشاوره، تحقیق و پژوهش و مراکز طبی، آموزش و ترویج، بهره برداری و عمقی سازی کشت، صنعتی سازی و اقتصاد و بازرگانی عناوین این حوزه را تشکیل می دهند که پروژه های بسته های کارآفرینی، استانداردسازی مشاغل و شایستگی های شغلی و آموزشی نیز از خروجی های این کارگروه است که این اهداف را در پی دارد:
• تأمین اطلاعات و پاسخگویی به پرسش ها و ابهامات سرمایه گذاران متقاضی فعالیت در این بخش
• هدایت ثروت به سمت بازار و اقتصاد باثبات و رو به رشد گیاهان دارویی
• حفظ ذخایر ژنتیکی گونه های گیاهی پرتقاضا در بازار داخلی و بین المللی
• افزایش بهره وری منابع آبی و زمین های درجه 2 و 3 با کشت های جایگزین
• هدایت اعتبارات ملی در بخش های مولد و حامی سلامت و محیط زیست از طریق حمایت از سرمایه گذاران در بخش های مولد

همچنین تدوین استانداردهای شغلی به این شرح است:
تدوین همزمان بزرگ ترین دسته از استاندارد های شغلی و شایستگی کشور بر اساس نیاز های بازار کار فعلی و مشاغل نو و پیشرفته، با روش های جدید استاندارد سازی شغلی با برنامه ریزی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به انجام رسید. در روند تدوین این استاندارد ها بیش از 50 نشست برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت و پایش تدوین ها برگزار گردید و نهایتاً تعداد 134 استاندارد در 7 بخش اصلی زنجیره ارزش گیاهان دارویی طب سنتی و 12 گروه کاری با مشارکت بیش از 100 محقق، صنعت گر، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، بازرگانان و فعالان اقتصادی نهایی گردید که آماده پرده برداری و استفاده عملیاتی هستند. عناوین شغلی گیاهان دارویی و طب سنتی شامل صنعت، فرآوری اولیه، مشاوره و خدمات، طب سنتی، بازرگانی، تحقیقات و فرمولاسیون، مدیریت تولید گیاهان دارویی ارگانیک می باشد.
در این جشنواره بخش «فن بازار تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی» پیشبینی شده است تا فضای مناسبی برای معرفی و عرضه فناوری ها و توانمندی های تکنولوژیک حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های آن به منظور تأمین نیازهای بخش سلامت، واحدهای تولیدی و فرمولاسیون دارویی و کشت های جایگزین اقتصادی فراهم شود.
این بخش به دنبال ایجاد بستر مناسب و تخصصی به منظور تجاری سازی تحقیقات دارویی و فرآورده های گیاهان دارویی، کشاورزی و طب سنتی است. همچنین برگزارکنندگان فن بازار تلاش می کنند تا شرایط مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای مشارکت در بخش های دارای ارزش افزوده بالا فراهم شود. 
از دیگر اهدافی که فن بازار گیاهان دارویی و طب سنتی در پی آن است می توان به نیازسنجی و آینده نگاری نیازهای تکنولوژیک بخش تولید، کشت و برنامه ریزی در رفع نیازها، ترویج فرهنگ تبادل فناوری اشاره کرد. استفاده از دانش روز با استفاده از ایجاد فضای مذاکره و تعامل بین فعالان حوزه فناوری، ارتباط گسترده بین مراکز صنعتی و واحدهای تحقیقاتی به منظور بهره برداری دستاوردهای علمی و بهره گیری از ظرفیت ها و توان مجموعه های داخلی بخشی دیگر از هدف های فن بازار را تشکیل می دهد. ایجاد فضای مذاکره و گفتمان مستقیم بین متقاضیان و عرضه کنندگان فناوری سایر اهداف این فن بازار است.

افق و چشماندازی که در زمینه راه اندازی فن بازار گیاهان دارویی پیش رو داریم عبارت است از:
• معرفی آخرین یافته ها و دست آورد های علمی و تحقیقاتی کشور و توانمندی های عملی تأییدشده به سرمایه گذاران
• سرعت بخشیدن به جریان تبدیل علم به ثروت با تجاریسازی فناوری ها در داخل کشور
• ایجاد دلگرمی در میان محققان از طریق زمینه سازی فروش و انتقال فناوری و توسعه فعالیت های R&D در کشور
• افزایش تعداد محصولات فناورانه و برای حضور قوی در بازار های بین المللی و افزایش درآمدهای ارزی
• رفع نیازها و مشکلات کشور با فناوری های بومی
• ایجاد ارتباط بین متقاضیان فناوری های جدید و محققان برای طراحی برنامه های تحقیقات کاربردی و سفارشی
در بخش تولید، فناوری و تجاریسازی نیز در نظر داریم راهبرد تقویت شرکت های دانش بنیان به منظور ظرفیت سازی برای توسعه پایدار گیاهان دارویی را با شتاب مضاعف ادامه بدهیم. همچنین ساماندهی شبکه های توزیع و عرضه محصولات گیاهان دارویی و طبیعی، حمایت از سازماندهی و مدیریت شهرک های اقماری گیاهان دارویی و توسعه ارتباط صنایع با مؤسسه های پژوهشی و سازمان های تحقیق و توسعه گیاهان دارویی را انجام دهیم.
به امید آنکه برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی بتواند ما را در رسیدن به این اهداف بیش از پیش یاری دهد.

* مشاور ستاد و دبیر کارگروه توسعه فناوری و کارآفرینی و مسئول فن بازار و مجری دومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی

 


١٤:٢١ - 1393/06/15    /    شماره : ٢٠٨١    /    تعداد نمایش : ٣١٠٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir