ستاری در کنفرانس کارآفرینی با رویکرد الزامات دانشگاه کارآفرین:
استارتاپ بهترین زیرساخت بازگشت دانشجویان به کشور است
ستاری توسعه استارتاپها را بهترین پلت فرم برای جذب و بازگشت دانشجویان به کشور دانست که نیروی انسانی خلاق و نوآور در آنها مشغول فعالیت هستند پس باید از این فرصتها بهره لازم را ببریم.
ستاری توسعه استارتاپها را بهترین پلت فرم برای جذب و بازگشت دانشجویان به کشور دانست که نیروی انسانی خلاق و نوآور در آنها مشغول فعالیت هستند پس باید از این فرصتها بهره لازم را ببریم.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسلانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در کنفرانس کارآفرینی با رویکرد الزامات دانشگاه کارآفرین با اشاره به اینکه در چند سال آینده نیاز به برنامه ریزی در حوزه کارآفرینی داریم اظهار کرد: اوایل انقلاب 270 هزار دانشجو در کشور مشغول تحصیل بودند که از این تعداد 170 هز ار دانشجو در داخل و 100 هزار دانشجو نیز خارج از کشور تحصیل می کردند البته از دانشجویان خارجی 57 هزار دانشجو در امریکا بودند به گونه ای که بزرگترین کلنی دانشجویان خارجی را در امریکا تشکیل داده بودیم.
افزایش تعداد دانشجویان بر روی GDP کشور تاثیری نداشته است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: امروز به نقطه ای رسیده ایم که از 4 میلیون و 700 هزار دانشجو در داخل کشور و 47 هزار دانشجو نیز در خارج در حال تحصیل هستند. و نسبت به سایر کشورها همچون عربستان، هند، چین دانشجویان خارجی کمتری داریم. بنابراین مشاهده می کنیم که تعداد دانشجویان در کشور افزایش داشته اما این رشد تاثیری بر روی GDP کشور تاثیری نداشته است. در حالی که ایران چهارمین تولید کننده مهندس در دنیا است و فارغ التحصیلان مهندسی در کشورمان تقریبا معادل امریکا است.
رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه زیست بوم کارآفرینی باید توسعه پیدا کند گفت: پس باید دید چه مشکلی در این ساختار وجود دارد که ساختار آموزش عالی کشور نتوانسته بر روی تولید ناخالص ملی اثر گذارد. مشکل عدم زیست بوم کارآفرینی است زیرا در کشور ما زیست بومی برای این حوزه وجود ندارد. در سال 94 با حمایت معاونت علمی توسط اساتید برجسته ای گزارش و کتابی با عنوان "شناخت دره سیلیکون ولی" منتشر شد و به سئوالاتی از این قبیل که چرا سیلیکون ولی تنها در کالیفرنیا است پاسخ داد و نتیجه بررسی ها نشان داد ایجاد زیست بوم راهکار منطقی است. در واقع نحوه تفکر، فرهنگ و نیروی خلاق باعث ایجاد این زیست بوم می شود باید در جامعه مسیر برای سرمایه گذاری خطر پذیر، حضور صندوق های جسورانه و وقف علمی فراهم شود.
کلید حل مشکلات آموزش و پژوهش پول نیست
ستاری همچنین بیان کرد: وابستگی به اقتصاد نفتی باید کنار گذاشته شود و کلید حل مشکلات آموزش و پژوهش را پول ندانیم. چرا که در این حوزه ها بودجه عمومی دولتی کم نیست بلکه پژوهش نیازمند خلاقیت، تفکر و نیروی انسانی نوآور است که در یک زیست بوم کارآفرینی تمام این موارد مشاهده می شود. همانطور که مشاهده کردیم نهادهای دولتی اقدام به راه اندازی پژوهشکده کردند تا مشکلات بخش های کشاورزی، صنعت و پزشکی را حل کنند اما این اتفاق رخ نداد زیرا راه حل مشکلات را در پول می دانستند.
وی با اشاره به تحول شیوه های آموزشی در دنیا ابراز کرد: همانطور که می بینیم در دنیا شیوه و روش های آموزشی دچار تحول شده است و آموزش را مرتبط با اقتصاد می بینند. البته مشکل در نظام آموزشی در سایر کشورها هم دیده می شود حتی در امریکا سیستم آموزشی موفقی وجود ندارد و صد در صد دانشجویان دکتری در این کشور خارجی هستند اما از سلاح های مخفی همچون ویزای اچ وان استفاده می کنند.
بهبود اقتصاد کشور نیازمند ایجاد زیست بوم کارآفرینی است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه زیست بوم کارآفرینی در کشور باید اصلاح شود گفت: استفاده از بودجه دولتی در امر پژوهش مخرب است و نوآوری را از بین می برد همانطور که استخدام خلاقیت افراد را نابود می کند. در واقع دانشجویان باید در بهبود اقتصاد کشور نقش داشته باشند و این مسئله نیازمند ایجاد زیست بوم کارآفرینی است البته در این میان کیفیت هم مطرح است تا هر یک دانشجو که وارد دانشگاه می شود به عنوان یک بمب در اقتصاد مطرح شود. دانشگاه های مطرح دنیا هم با ایجاد همین زیست بوم به تاثیرگذاری رسیده اند.
وی در ادامه بیان کرد: آمار و بررسی ها نشان می دهد تا سال 2040 کل اروپا و امریکا 28 درصددر تولید ناخالص دنیا نقش آفرینی می کنند و هند و چین 39 درصد این تولید را انجام می دهند که این نشان می دهد اتفاق و تغییرات از سمت غرب به شرق در حال حرکت است. شاید یک علت این مسئله تغییر سیاست های آموزشی و رشد شرکت های دانش بنیان است. شرکت هایی که به سرعت در حال رشد هستند. به طوری که تا چند سال آینده بزرگترین شرکت های حوزه خدمات کشور از همین شرکت ها هستند، شرکت هایی که خود به عنوان منبع سرمایه گذاری در حوزه فناوری مطرح هستند. پس بخش خصوصی باید سرمایه گذاری در حوزه پژوهش را انجام دهد در این صورت راندمان بهتری را شاهد هستیم.
ستاری با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید سبد درآمدی مستقل داشته باشد عنوان کرد: دانشگاه ها نیز می توانند از محل فروش فناوری و استارتاپ ها مستقل عمل کرده و سرمایه ای داشته باشند. موضوعی که دانشگاه شریف در حال تجربه آن است و می تواند به عنوان یک الگو کارآفرینی در کشور برای دانشگاه ها مطرح شود. در اطراف دانشگاه شریف بخش خصوصی مشغول سرمایه گذاری است و کلونی های استارتاپ ها و شتاب دهنده ها را شاهد هستیم. بنابراین بخش خصوصی می تواند با ورود به این حوزه و سرمایه گذاری روی آن توسعه این امر را سرعت دهد. چرا که توسعه استارتاپ بهترین زیرساخت برای بازگشت دانشجویان به کشور است که افراد فعال در آن حقوق های بالایی دریافت می کنند . کسب و کارهای نوپایی که برای نیروی جوان زمینه ساز ارزش افزوده بالایی است. حجم سرمایه گذاری خاجی نیز به سرعت در این حوزه حال افزایش است چرا که اهمیت این موضوع را درک کرده اند. پس ما نیز باید از این فرصت ها بهره لازم را برده و تغییرات اساسی در نگرش و سیستم آموزشی ایجاد کنیم.
وی تقویت حوزه های میان رشته ای را دارای اهمیت دانست و گفت: در حال حاضر مرز و فاصله ای بین رشته های مختلف وجود ندارد و دانشگاه باید جزیی از جامعه باشد.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جهوری همچنین از مجتمع خدمات فناوری ، باشگاه علم و فناوری و آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه شریف بازدید کرد که محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی ، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، علی مرتضی بیرنگ قائم مقام در امور بین الملل ورییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و محمود فتوحی فیروز آباد رییس دانشگاه صنعتی شریف او را در این بازدید همراهی کردند.
ارسال به دوستان