ستاری در افتتاح «ایران کالا»:
«معرفی و فرهنگسازی» هموارکننده راه اقتصاد دانشبنیان است
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: تداوم راه اقتصاد دانشبنیان با فرهنگسازی و ترویج کسب و کارهای دانشبنیان و استارتاپی محقق میشود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: تداوم راه اقتصاد دانشبنیان با فرهنگسازی و ترویج کسب و کارهای دانشبنیان و استارتاپی محقق میشود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری در آیین افتتاح شبکه تلویزیونی ایران کالا، که با حضور وزرای کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس برگزار شد مهمترین پیشران حرکت اقتصاد دانشبنیان را فرهنگسازی برای ایجاد زیستبوم مساعد کارآفرینی شرکتهای دانشبنیان و استارتاپی عنوان کرد و افزود: شرکتهای دانشبنیان و استارتاپی با گامهای کوچک راه خود را آغاز کردهاند امروز با رشدی فزاینده جایگاه قابل توجهی در اقتصاد کشور یافتهاند و تداوم حرکت این کسب و کارها مستلزم فرهنگسازی برای ایجاد زیستبوم مساعد کارآفرینی و نوآوری این شرکتها است.
ستاری، ضمن یادآوری نقش اثرگذار رسانه ملی در معرفی و ترویج فرهنگ اقتصاد دانشبنیان، افزود: شبکه ایرانکالا میتواند فرهنگ کارآفرینی را ایجاد کند و این شبکه ضمن الگوسازی نمونههای موفق، انگیزه را در دیگر افراد برای پای گذاردن در این میدان ایجاد کند.
رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان با اشاره به ضرورت فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان گفت:نخستین دوره جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایرانساخت با شعار ايراني ايراني بخرتوسط معاونت علمی و فناوری سال گذشته و با همین رویکرد برگزار شد. دومین دوره این جشنواره ملی نیز درحمايت ازكالا وخدمات دانش بنيان سال آینده با کمک صداوسيما وشبکه ایرانکالا و مشارکت هنرمندان و اصحاب رسانه برای جريان سازي و توليد محتوا درترویج و فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان برگزار میشود.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری، به نقشآفرینی بیش از 3500 شرکت دانشبنیان و هزاران استارتاپ در سپهر اقتصاد کشور اشاره و اظهار کرد: دستاورد 40 هزار میلیارد تومانی بخشی از توانمندی خارقالعاده شرکتهای دانشبنیان، واحدهای فناور و استارتاپهای ایرانی بود و این در حالی است که رشد فزاینده و پرشتاب این کسب و کارها در مدتزمانی کوتاه ایجاد شده است.
ستاری، نقشآفرینی نسل جوان و ورود نوآوری این نسل را برگبرندهی اقتصاد دانشبنیان برای متحول ساختن کشور عنوان کرد و گفت: نسل جوان، خلاق، تحصیل کرده با وارد شدن به عرصه کارآفرینی و شکل دادن شرکتهای دانشبنیان و استارتاپی، زمینهساز تحول اساسی در ساختارهای پیشین از جمله ساختارهای اقتصادی میشود.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری حمایت و همراهی صداوسیما و رئیس رسانه ملی را گامی بلند در راستای ترویج و توسعه فرهنگ اقتصاد دانشبنیان دانست و گفت: از آغاز راه شبکه ایرانکالاو فعالیت آزمایشی، با این شبکه همکاری نزدیک داشتیم. بخش قابل توجهی از آگاهی و فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان مرهون تلاشها و همراهیهای رئیس رسانه ملی است و امیدواریم که حرکت در مسیر فرهنگسازی این اقتصاد ادامه بیابد.
قراردادن ظرفیت جوان تحصیلکرده در مسیر نوآوري معاون علمي و فناوري ريس جمهوري ،مهمترین هدف ترویج اقتصاد دانشبنیان را پیوند میان آموزش با تولید و اقتصاد مبتنی بر نوآوری دانست و گفت: با رشد قابل توجه تعداد دانشجویان فارغالتحصیل و توانمند باید زمینه مناسبی برای پیوند میان دانش و ثروت برقرار شود.
ريس بنياد ملي نخبكان با بیان اینکه سالهای آغازین انقلاب، 170 هزار دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی داخل کشور و 100 هزار دانشجو خارج از کشور تحصیل میکردند، ادامه داد: عمده دانشجویان ایرانی در کشور آمریکا تحصیل میکردند و بزرگترین اجتماع دانشجویان خارجی را در آمریکا، ایرانیان شکل داده بودن؛ این در حالی است که امروز با رشدی 27 برابری، بیش از 4 میلیون و هفتصد هزار دانشجو 48 هزار دانشجو در خارج از ایران تحصیل میکنند و بخش قابل توجه این سرمایه انسانی در کشور حضور دارند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به آمارها و شایعات نادرست پیرامون مهاجرت نخبگان گفت: در ارائه آمارهای مربوط به مهاجرت دانشجویان و نخبگان، در حق کشور جفا شده است و ایران در میان نخستین کشورهای فرستنده نخبه و دانشجو قرار ندارد.
ایجاد بستری برای معرفی کسب و کارهای دانشبنیان و نوپا
علیعسکری رئیس رسانه ملی در این مراسم، مهمترین رسالت شبکه ایران کالا را ایجاد بستری برای معرفی و ارائه توانمندیهای کسب وکارهای دانشبنیان و نوپا به جامعه عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به رشد فزاینده حجم اشتغال و تولید به صورت توامان در کوچک و متوسط و دانش بنیان، تصمیم گرفتیم برای معرفی این شرکتها و کالاهای ایرانی شبکه تلویزیونی ایران کالا را طراحی و راهاندازی کنیم.
رئیس سازمان صداوسیما ظرفیتها و کارکردهای رسانه را زمینهای برای کمک به توسعه صنایع کوچک، متوسط دانشبنیان برشمرد و کفت: این شبکه برای معرفی این کسب و کارها که دارای ظرفیت اشتغالزایی بالاتری نسبت به صنایع بزرگ هستند و توان رقابت در عرصه بینالمللی برخوردارند، ایجاد شد.
تقدیر از حامیان
در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری، رئیس سازمان صدا و سیما، وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران صاحبنام حمایت کننده از تولید داخلی قدردانی شدند.
پایان پیام/24
ارسال به دوستان