معاون پژوهشي شركت باريج اسانس:

تولید گیاهان دارویی باید بر اساس نیاز بازار داخلی برنامه‌ریزی شود

معاون پژوهشی شرکت باریج اسانس گفت: باید تولید گیاهان دارویی بر اساس نیاز داخلی و امکانات صادرات آنها به خارج از کشور برنامه ریزی شود.

معاون پژوهشی شرکت باریج اسانس گفت: باید تولید گیاهان دارویی بر اساس نیاز داخلی و امکانات صادرات آنها به خارج از کشور برنامه ریزی شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محسن تقی زاده، معاون پژوهشی شرکت باریج اسانس گفت: متاسفانه وضعیت صنعت گیاهان دارویی هم مانند بقیه صنایع روزگار خوبی را سر نمی کند و تولید انواع مواد غذایی که توسط کشاورزان تولید می شود یا بصورت پیش خرید است مثل گندم و یا به بازار مصرف مستقیما عرضه می شود.

وی افزود: تولید گیاهان دارویی باید بر اساس نیاز مصرف بازار داخلی (کارخانه های فرآوری گیاهان دارویی) ویا امکان صادرات آن برنامه ریزی شود؛ چرا که عدم برنامه ریزی برای فروش امکان عرضه مازاد را ایجاد وخسارات زیادی به کشاوزان بزند هر چند در مقایسه با تولید سایر فرآوردههای کشاورزی تولید گیاهان دارویی از ارزش افزوده بالاتری می تواند برخوردار باشد.

به گفته تقی زاده، چالش بسیار مهم دیگر در این صنعت بنظر می رسد اختلاف قیمت تمام شده انواع اسانس ها و عصاره های گیاهی تولید داخل با نمونه های وارداتی باشد، نبود تورم زیاد و هزینه های سر بار برای تولید و یا فرآوری این ترکیبات واستاندارد بودن آنها منجر به اختلاف شدید قیمت شده است که نگاه صنایع را بسوی خود می کشد ونهایتا تولید را بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و این موضوع را در رابطه با بسیاری از عصاره ها و اسانس ها در بازار می توان مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: ضمنا نبود شرایط مناسب بخصوص باقیمانده سموم و.... در بسیاری از گیاهان تولیدی شرایط را برای صادرات سخت کرده است وتنها شرایط برای صادرات گیاهان دارویی که از مراتع بصورت خود رو تقریبا مناسب است که این نیز با توجه به خشکسالی و برداشت بی رویه در گذشته خطر انقراض آنها را در پی دارد.

معاون پژوهشی شرکت باریج اسانس خاطرنشان کرد: گسترش شرکت های دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی برای تولید وعرضه نیاز به سرمایه کافی و توان ورود به بازار و رقابت را دارد که اگر این حمایت نباشد عملا این شرکت ها در آینده دچار ورشکستی می شود که بهترینکاراین است که محققیق بدلیل عدم آشنایی به بازار فرمول های کار شده را در فن بازار ها ارایه دهند و سازمان های متولی با حمایت از شرکت های دانش بنیان برای طرحهای تحقیقاتی ویا حمایت از فروش آن و پرداخت درصدی از هزینه فروش فرمول هابه شرکت های تولیدی زمینه را برای تولید محصولات با کیفیت بیشتر و موثر تر فرآهم آورد.

پایان پیام/23

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZZAb